Wednesday, March 23, 2011

Iz "Pohvale ludosti", Erazma Roterdamskog



I tako Ludost govori:

8

E, ako me uspitate najzad nešto o rodnom kraju, jer se i dan-danas smatra da je za odlično poreklo osobito važno u kome je mestu odjeknula prva dreka — nisam rođena ni na lutajućem Delu, ni na valovitom Okeanu, ni u zasvođenim pećinama; moja domovina su ona Srećna ostrva na kojima uspeva sve bez oranja i sejanja. Tamo se ne zna za rad, starost i bolest; tamo ne raste na njivama asfodel, slez, lan, vučji bob ili pasulj, niti kakve druge trice te vrste; na sve strane ti mame oči i nozdrve mole, panaceje, nepente, majoran, ambrozija, lotos, ruža, ljubičica, zumbul — ukratko, pravi Adonisov vrt.

Rođena u takvom raju, nisam započela život plačem, već sam se, naprotiv, vragolasto nasmešila majci. Ja ništa ne zavidim moćnom Kronionu što mu je koza bila dojilja, jer su mene na svojim prsima othranile dve vrlo prijatne nimfe: Meta, kći Bahova, i Apedija, kai Panova. I njih vidite ovde u grupi mojih pratilaca i sluškinja. Ako želite da saznate pojedinačno njihova imena, čućete ih od mene, ali ipak ne drukčije nego na grčkom jeziku.

9

Ova ovde što tako ponosno uzdiže obrve zove se filantia (Samoljubivost); ovoj što kao da se smeje očima i pljeska rukama ime je kolakia (Laska); ova što napola spava zove se lese (Zaboravnost); ona tamo što se oslanja na oba lakta prekrštenih ruku zove se misoponia (Lenjost); ova s vencem ruža na glavi i zavijena u mirisni oblak je edone (Naslada); ona tamo s neodređenim i izgubljenim pogledom zove se anoia (Lakomislenost); najzad, ova okrugla, debeljuškasta, s glatkom kožom naziva se trife (Razuzdanost). Među devojkama vidite i dva muška božanstva od kojih se jedno zove komos (Gozba) a drugo negretos ipnos (Tvrdi san). Pomoću ovih vernih slugu podvrgavam pod svoju vlast ceo svet i vladam i nad vladarima.

No comments: